Eksploitasi wanita didalam iklan memang jadi isu. Seringkali kumpulan pembela hak-hak wanita mengketengahkan isu ini. Mengapa ada pihak yang sanggup menjadikan wanita sebagai bahan pelaris dalam iklan mereka.
antara yang ketara adalah penggunaan wanita didalam lumba kereta atau motorskal. Gadis-gadis ini bukan menambahkan kelajuan kereta pun, tapi kenapa digunakan sebagai tukan pegang payung. Lain la kalau gadis pemegang payung ini Jurutera yang boleh memberi nasihat atau mengendalikan mesin tersebut.... adakah pelumba atau pemandu terasa ghairah dan memecut untuk mendapatkan wanita tadi?.... rasa pemandu dan peunggang tak tengok pun dan tak teringin pun kat mereka-mereka ni. Habis tu kenapa menggunakan wanita ini sebagai pemegang payung.
Itu baru satu contoh ekploitasi yang kecik... ada banyak lagi iklan2 lain yang menggunakan watak wanita sebagai 'pelaris' kepada iklan.
persoalannya apakah salah pihak pembuat atau kehendak pengguna yang mahukan iklan sebegitu? kalau iklan tak dak perempuan, maka iklan tu tak dapat sambutan... tapi kalau iklan ada perempuan umpama gadis payung maka ramai lah orang berpususu -pusu menyaksikan iklan tersebut umpama menyaksikan laga ayam zaman Siam perintah dulu.
atau salah perempuan tu yang menawarkan diri untuk iklan dan pakaian sedemikian.
soalan tergantung.. tiada siapa yang bersalah????
atau salah kilang TV yang buat tv supaya orang ramai boleh tengok iklan menyebabkan pasaran iklan melonjak naik.
kesian kat pekerja-pekerja kilang TV yang antaranya bekerja mencari nafkah untuk anak bini. Model iklan tadi juga mengungkapkan benda yang sama..."mencari rezeki yang halal untuk keluarga".
No comments:
Post a Comment